Zbliżeniowe płacenie telefonem jest szybkie i proste, podobnie jak płatności kartą bezstykową – wystarczy przyłożyć telefon z wybudzonym ekranem do terminala płatniczego. W przypadku kwoty powyżej 50 zł dodatkowo na terminalu należy wpisać kod PIN karty. Klienci ING, którzy uruchomią „Mastercard w telefonie” będą mogli z niej korzystać we wszystkich sklepach i punktach usługowych, które posiadają terminale z funkcją zbliżeniową – takich urządzeń jest już 465 tys. w Polsce (ok. 90% wszystkich terminali) i ponad 6 mln na całym świecie.
Aktywacja usługi „Mastercard w telefonie” jest prosta i odbywa się w aplikacji Moje ING mobile. Wirtualna karta płatnicza Mastercard zostaje przypisana do danego telefonu. Aby korzystać z tego rodzaju płatności, telefon z zainstalowaną aplikacją bankowości mobilnej ING Banku Śląskiego musi posiadać system operacyjny Android w wersji 4.4 lub wyższej i mieć aktywną antenę NFC. W trakcie dokonywania płatności nie jest natomiast wymagane połączenie z internetem. Usługa działa też bez względu na to, z usług jakiego operatora komórkowego korzysta użytkownik i jaki rodzaj karty SIM znajduje się w jego telefonie.
Bezpieczeństwo zbliżeniowych płatności mobilnych klientom ING Banku Śląskiego gwarantuje technologia tokenizacji, którą realizuje usługa Mastercard Digital Enablement Service (MDES). Przygotowując smartfon do realizacji płatności, sieć Mastercard generuje cyfrowy „token”, czyli numer, który pozwala na powiązanie urządzenia z kartą płatniczą. Jest on przechowywany w bezpieczny sposób w chmurze obliczeniowej. Token jest też unikalny dla danego urządzenia, więc za jego pomocą nie można dokonać transakcji innym urządzeniem, a w wypadku kradzieży czy zgubienia telefonu wystarczy zablokować token przypisany do urządzenia, bez konieczności zastrzegania oryginalnej karty płatniczej.
Z badań Mastercard wynika, że polscy konsumenci są otwarci na nowe formy płatności, takie jak płatności mobilne, ponieważ te pozwalają im zaoszczędzić czas, jednocześnie zapewniając wygodę i bezpieczeństwo.[2] Już 8% polskich internautów deklaruje, że miało okazję wypróbować płatności mobilnych, a ¾ z nich chce nadal z nich korzystać. Co drugi badany, gdyby miał zrezygnować z kart i gotówki na rzecz e-płatności, zdecydowałby się na płatność telefonem komórkowym.