Meta "wstrzymuje" program tworzenia gogli z Horizon OS przez inne firmy

Utworzono: 21 grudzień 2025, 11:12 Autor :  
To znaczący zwrot w strategii firmy, która jeszcze półtora roku temu zapowiadała „przełom w branży” i otwarcie swojego systemu na innych producentów. Wówczas Horizon OS miał stać się fundamentem dla nowych urządzeń, a Meta przedstawiała się jako przyszły „Android XR”, otwarty i konkurencyjny wobec zamkniętego ekosystemu Apple VisionOS. Dziś wiadomo, że żadne z zapowiedzianych gogli nie trafią na rynek.

W oświadczeniu dla serwisu Road to VR Meta podkreśla, że decyzja wynika z konieczności skupienia się na tworzeniu „światowej klasy sprzętu i oprogramowania pierwszej strony”, które mają popchnąć rynek VR do przodu. Firma deklaruje, że nie rezygnuje z idei współpracy z partnerami, ale zamierza wrócić do niej dopiero wtedy, gdy kategoria urządzeń XR dojrzeje. W praktyce oznacza to, że Horizon OS pozostanie na razie systemem ekskluzywnym dla urządzeń Meta, a producenci tacy jak Asus czy Lenovo muszą szukać alternatyw.

Decyzja zapada w momencie, gdy dział Reality Labs Mety przechodzi wewnętrzną reorganizację. Firma zatrudniła doświadczonego projektanta z Apple, który ma wzmocnić jakość i spójność sprzętu, a jednocześnie stara się poprawić rentowność działu XR. To właśnie te działania miały doprowadzić do przesunięcia premiery konkurenta Vision Pro na 2027 rok oraz możliwych podwyżek cen przyszłych gogli gamingowych. Meta zdaje się więc stawiać wszystko na dopracowanie własnych produktów, zamiast dzielenia swoich zasobów między własne urządzenia oraz wsparcie partnerów.

Sytuację dodatkowo komplikuje pojawienie się Android XR, które diametralnie zmienia układ sił. Google, dysponując ogromnym zapleczem aplikacji i doświadczeniem w budowaniu otwartych platform, staje się naturalnym wyborem dla producentów chcących tworzyć własne gogle. W przeciwieństwie do Mety, Google nie konkuruje bezpośrednio ze swoimi partnerami sprzętowymi, co czyni Android XR bardziej atrakcyjnym ekosystemem dla firm takich jak Asus czy Lenovo. Meta natomiast sprzedaje swoje urządzenia często po kosztach, co utrudnia innym producentom rywalizację cenową.

Choć Horizon OS pozostaje systemem z największą biblioteką natywnych doświadczeń VR, jego strategiczna wartość maleje w obliczu braku szerokiego zaplecza “płaskich” aplikacji mobilnych, które oferują VisionOS i Android XR. Meta może więc mieć trudności z utrzymaniem pozycji lidera w długim terminie, jeśli nie znajdzie sposobu na zrównoważenie przewagi konkurencji zanim Android XR doczeka się bardziej dostępnych cenowo gogli niż Galaxy XR.



Komentarze::DISQUS_COMMENTS 74 Wyświetleń
Łukasz Repiński :: repluke

O Nas

CyfrowyJa.pl to serwis zajmujący się tematyką głównie technologii ubieralnych tzw. Wearable. Będziemy pisać o smart zegarkach (Smartwatch), Smartband czy Activity Tracker (czyli opaskach fitness) oraz o różnego rodzaju gadżetach. U nas znajdziesz zawsze najnowsze informacje oraz recenzje i testy. Zapraszamy również do odwiedzenia naszego forum.

Polecamy...