Zainteresowanie federacją wynika z zapotrzebowania konsumentów na większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi - co zyskało na znaczeniu po tym, jak miliarder Elon Musk kupił Twittera, przemianował go na X i zmienił jego profil na “wszystko w jednym” z naciskiem na płatności, twórców, programy wideo, itp. Skłoniło to niektórych byłych użytkowników Twittera do poszukiwania alternatyw, które byłyby bardziej zrównoważone, takich jak Mastodon i Bluesky.
Bluesky, w szczególności, wzbudził zainteresowanie, ponieważ zaczął swoje życie jako projekt finansowany przez Twittera pod kierownictwem Jacka Dorsey’a. Od tego czasu stał się samodzielną firmą, pozyskując finansowanie jak typowy startup.
Po dość długim czasie wymagania zaproszeń do rejestracji konta, firma usunęła wymóg ich otrzymania na początku tego miesiąca i ma już ponad 5 milionów zarejestrowanych użytkowników, według oficjalnego licznika. Dzięki federacji, zainteresowani samodzielnym hostowaniem, mogą uruchomić swój własny serwer, aby dostosować się do własnych potrzeb lub potrzeb konkretnej społeczności. Instancja może wysyłać i odbierać posty z innych instancji, takich jak oficjalna, ale może także blokować inne, jeśli zechce, i ustalać własne wytyczne dotyczące moderacji.
Podczas gdy ten model jest podobny do Mastodona, Bluesky wykorzystuje inny protokół wymiany danych o nazwie AT, podczas gdy Mastodon i wiele innych sieci dzisiaj wykorzystuje ActivityPub. Ten ostatni jest jednak standardem zatwierdzonym przez organizację W3C w przeciwieństwie do AT rozwijanego obecnie tylko przez Bluesky, jest on przyjmowany przez Instagram dla swojego rywala X, Threads.
Więcej informacji o uruchamianiu własnej instancji Bluesky można znaleźć na oficjalnym blogu dla developerów.