Można już publikować aplikacje korzystające z obrazu kamer w goglach Quest

Utworzono: 04 maj 2025, 11:05 Autor :  
Meta oficjalnie otworzyła możliwość publikowania aplikacji, które wykorzystują obraz z kamer gogli Quest. Dotychczas deweloperzy mieli ograniczony dostęp do kamer, które Meta wykorzystywała do śledzenia ruchu gogli, kontrolerów i przestrzeni wokół użytkownika.

Dopiero w marcu tego roku firma udostępniła eksperymentalną wersję narzędzi dla deweloperów, umożliwiając im tworzenie aplikacji korzystających z obrazu z kamer, ale jeszcze bez możliwości ich publicznego udostępniania w Meta Store. Teraz jednak twórcy mogą już publikować swoje aplikacje, co otwiera nowe możliwości dla technologii rozszerzonej rzeczywistości.

Bezpośredni dostęp do kamer Quest 3 i Quest 3S pozwala na tworzenie aplikacji samodzielnie analizujących otoczenie, identyfikujących obiekty lub osoby w scenie, a także generujących mapy przestrzeni do celów interakcji i analizy.

Meta wcześniej ograniczała te funkcje ze względu na obawy związane z prywatnością, co było dodatkowo potęgowane kontrowersjami dotyczącymi ochrony danych użytkowników. Choć smartfony od dawna oferują podobne możliwości poprzez komputerowe widzenie, Meta długo zwlekała z udostępnieniem ich w swoich goglach.

Wcześniej aplikacje mogły jedynie uzyskać dane na temat przestrzeni użytkownika, takie jak kształt pomieszczenia czy obiektów w nim znajdujących się, ale bez bezpośredniego dostępu do obrazu rejestrowanego przez kamery. To uniemożliwiało implementację wielu funkcji, np. śledzenia konkretnego obiektu trzymanego przez użytkownika. Nowe możliwości otwierają drzwi do bardziej zaawansowanych aplikacji mieszanej rzeczywistości, które będą wykorzystywać widzenie komputerowe na poziomie zbliżonym do możliwości smartfonów.

Meta podała także szczegóły dotyczące parametrów technicznych kamer Quest 3 i Quest 3S dostępnych dla deweloperów. Obraz rejestrowany przez kamery ma opóźnienie od 40 do 60 ms, a jego maksymalna rozdzielczość wynosi 1280×960 pikseli przy częstotliwości odświeżania 30 Hz. Format wewnętrzny obrazu to YUV420, a wymagania sprzętowe obejmują około 45 MB pamięci na każdą kamerę. Meta podkreśliła, że dane uzyskane przez aplikacje deweloperów są objęte polityką ochrony prywatności firmy i nie mogą być wykorzystywane do celów takich jak identyfikacja użytkownika czy prowadzenie działań nadzorujących.

Źródło: RoadToVR



Komentarze::DISQUS_COMMENTS 50 Wyświetleń
Łukasz Repiński :: repluke

O Nas

CyfrowyJa.pl to serwis zajmujący się tematyką głównie technologii ubieralnych tzw. Wearable. Będziemy pisać o smart zegarkach (Smartwatch), Smartband czy Activity Tracker (czyli opaskach fitness) oraz o różnego rodzaju gadżetach. U nas znajdziesz zawsze najnowsze informacje oraz recenzje i testy. Zapraszamy również do odwiedzenia naszego forum.

Polecamy...