Sklep Data Dollar Store, otwarty w ramach eksperymentuprzez firmę Kaspersky Lab, wywołał poruszenie w sercu londyńskiej stolicy technologicznej na Old Street. Klienci, którzy od wczesnych godzin porannych ustawiali się w kolejce, aby zdobyć ekskluzywne plakaty za nietypową walutę, reagowali początkowo zaskoczeniem, ale również wykazywali chęć oddania swoich cennych zdjęć lub filmów jako zapłatę za towar, zwiastując nadejście waluty „data dolar”. Otwierając ten sklep, Kaspersky Lab chce zwrócić uwagę na rzeczywistą wartość danych i zaapelować do innych graczy na rynku, aby włączyli się do tej kampanii poprzez stosowanie symbolu data dolar.
Ponieważ ilość danych osobistych wzrasta lawinowo, klienci mogą nie zdawać sobie sprawy, że dysponują źródłem cennej waluty, która posiada wartość niezależną od położenia geograficznego. Według Kaspersky Lab brak świadomości rzeczywistej wartości własnych danych stanowi ogromną przeszkodę w przekonaniu ludzi, że powinni chronić swoje informacje. Firma ma nadzieję, że eksperyment z walutą data dolar zwróci uwagę na tę kwestię, a tym samym przyczyni się do bezpieczniejszego korzystania z internetu.
Kaspersky Lab zademonstrował, jak można wykorzystywać dane jako walutę w swoim tymczasowym sklepie, otwartym przez dwa dni w Londynie. Sklep przyciągnął klientów, którzy pragnęli zdobyć ekskluzywne plakaty oraz inne prace znanego artysty ulicznego Bena Eine’a. Wszystko przypominało normalne zakupy w sklepie — klient przeglądał produkty, wybierał te, które mu się podobały, a następnie płacił za nie przy kasie. Jednak gdy poproszono o zapłatę, nie chodziło o to, co klient ma w swoim portfelu, ale o data dolary — nową walutę stworzoną przez Kaspersky Lab, na którą składają się osobiste dane klientów przechowywane na ich smartfonach: zdjęcia, filmy lub treści konwersacji.
Łatwo zapomnieć o ogromnej ilości danych, które każdego dnia udostępniamy innym. Uczucie utraty, jakiego doświadczamy, gdy informacje zostają nam zabrane wbrew naszej woli, jest się o wiele bardziej realne, kiedy ktoś fizycznie zabierze nam telefon i zdecyduje, jakie dane wykorzystać. Tego interesującego efektu można było doświadczyć w naszym sklepie Data Dollar Store. Nasze globalne badanie pokazało, że 29% osób na całym świecie padło ofiarą cyberataku, a 39% nie zabezpiecza swoich urządzeń przed atakami. Klienci powinni cenić swoje dane tak samo jak pieniądze trzymane w portfelach i na kontach — dodał David Emm.