Wydrukuj tę stronę

Technologie

PlayStation 5 doczekało się w końcu obsługi VRR

Utworzono: 01 maj 2022, 12:05 Autor :  
Najnowsza generacja konsol nie zadbała o pewien bufor wydajności względem pecetów, przez co bardziej wymagające gry często nie dają rady osiągać 60 FPSów jeśli chcemy w nich korzystać z ray-tracingu czy rozdzielczości 4K. Maskować ten problem może technologia VRR, ale dopiero teraz pojawia się ona na PlayStation 5.

Do czego ona służy? Niedotrzymywanie tempa przez grę może objawiać się “rozdzieraniem” obrazu widzianego na ekranie między dwie klatki (widzimy przykładowo na połowie ekranu budynek w położeniu z poprzedniej klatki i w połowie z następnej).

Jest to irytujące i do niedawna, by temu zaradzić, “na siłę” wymuszano synchronizację (V-Sync) z częstotliwością odświeżania monitora na poziomie gry (jeśli jakaś klatka nie “wyrobiła się” na moment odświeżenia monitora była porzucana i dopiero kolejna była serwowana).

Kilka lat temu pojawiła się jednak technologia VRR (Variable Refresh Rate) w różnych odmianach, która zamiast tego po prostu zmienia dynamicznie częstotliwość odświeżania monitora by dopasować ją do aktualnej wartości klatek na sekundę. Jest ona dość powszechna w monitorach komputerach, ale w telewizorach dopiero się zaczyna szerzej pojawiać.

Konsole Xbox Series obsługiwały VRR od premiery, nawet Xboxy One wspierały do rozwiązanie. Sony natomiast wydawało się niezainteresowane. Dopiero w tym tygodniu Sony zaczęło udostępniać obsługę VRR na konsolach PS5 o ile są podłączone do odpowiednich telewizorów lub monitorów poprzez kabel HDMI 2.1.

Domyślnie tylko gry, które deklarują obsługę VRR będą miały tę opcję aktywną, ale w ustawieniach możemy zdecydować by stosować VRR również dla pozostałych tytułów (lub wyłączyć obsługę VRR w ogóle).

Tag :


Komentarze::DISQUS_COMMENTS 491 Wyświetleń
Łukasz Repiński :: repluke

Latest from  Łukasz Repiński :: repluke

Artykuły powiązane