ROG Xbox Ally, który Microsoft opracował we współpracy z firmą ASUS, ma na celu zapewnienie pełnej kompatybilności gier PC przy jednoczesnym zachowaniu intuicyjnego interfejsu, podobnego do systemu Valve.
Nowy interfejs Xbox na ROG Xbox Ally eliminuje klasyczny pulpit Windows, oferując pełnoekranowy tryb zoptymalizowany pod kątem kontrolerów. Microsoft twierdzi, że usunięcie tradycyjnego interfejsu oszczędza kilka gigabajtów pamięci RAM i zmniejsza zużycie energii, co poprawia wydajność urządzenia.
Microsoft długo zwlekało z wprowadzeniem tego rozwiązania, podczas gdy Valve zdążyło umocnić pozycję SteamOS na rynku przenośnych konsol gamingowych. W ciągu ostatnich dwóch lat firma skupiała się głównie na sztucznej inteligencji i bezpieczeństwie, przez co prace nad optymalizacją Windows dla handheldów przebiegały wolniej. Tymczasem Proton, technologia umożliwiająca uruchamianie gier Windows na systemie Linux, znacznie się rozwinęła, a SteamOS rozszerzył wsparcie na kolejne urządzenia gamingowe, w tym niektóre konsole ASUS.
Choć SteamOS nie doprowadził do masowej rezygnacji użytkowników z Windows, jego rozwój może zagrozić dominacji systemu Microsoftu w segmencie gier PC. Szeroka kompatybilność aplikacji była przez dekady kluczowym argumentem przemawiającym za Windows, ale inicjatywy takie jak Proton stopniowo zmieniają rynek.
Źródło: Ars Technica